|
KARMELICI TRZEWICZKOWI W WĄSOSZUOpracował Adam Ostrowski
2. Obraz Matki Bożej Wąsoskiej
1. „Klasztorek”
Karmelici trzewiczkowi Wiadomo, że około 1625 r. zatrzymali się w Wąsoszu krakowscy ojcowie karmelici Karol Gąsienica i Ambroży Korniewicz. Mieszczanie i miejscowa szlachta zaproponowali karmelitom przekazanie na klasztor licznych darowizn, co spotkało się wkrótce z akceptację prowincjała krakowskiego o. Błażeja Palacjusza Choickiego, który w drodze na wizytację klasztorów na Litwie zatrzymał się w Wąsoszu i doprowadził za zgodą ordynariusza płockiego (1627-1640) biskupa Stanisława Łubieńskiego do sfinalizowania prawnego licznych fundacji. Dodajmy, że o. Błażej Choicki profesor filozofii był trzykrotnie wybierany prowincjałem i należał do wybitnych karmelitów pierwszej połowy XVII w., dzięki którym pojawiły się wówczas liczne fundacje klasztorów karmelickich.
Kościół i zabudowania klasztorne, W czasie najazdu szwedzkiego (1655-1660) dobra karmelickie razem z całym miastem ulegają spustoszeniu. Po bitwie pod Prostkami rajtarzy z Prus podpalają budynek kościoła, który mieszkańcy Wąsosza szczęśliwie gaszą. Kościół i klasztor karmelitów płonie ponownie w 1710 r. Dodajmy, że w pożarze płonie większość zabudowań wąsoskich, w tym kościół parafialny. Był to okres wojny północnej, kiedy to wojska szwedzkie i moskiewskie niszczyły ziemie nad Wissą. Po kasacji zakonu dobra pokarmelickie przeszły na skarb państwa, część budynku poklasztornego zajmowała szkoła, a w części mieszkał ksiądz. W 1917 r. budynek poklasztorny rozebrali Niemcy, a tuż przed II wojną światową staraniem ks. Antoniego Kuklewicza, proboszcza wąsoskiego od 1937 r. na tej posesji wybudowano stojący do dzisiaj dom parafialny. Kamień węgielny poświęcił 3 VII 1938 r. biskup łomżyński Stanisław Kostka Łukomski.
Kościół pokarmelicki w Wąsoszu Na lewej ścianie kościoła namalowany był obraz na tynku przedstawiający kapłana odprawiającego Mszę Św. Jako ministrant na stopniach ołtarza klęczał rycerz w zbroi z szablą przy boku (Rzędzian z Wąsoszy). Po obu stronach ołtarza modliło się ośmiu zakonników (zwykle tylu zakonników przebywało na stałe w klasztorze wąsoskim). Dwie tablice pod obrazem informowały: „Karmelita Domilewicz, będąc dzieckiem utonął w Wissie i po trzech godzinach wydobyty z wody, przed obrazem M.B. cudownie powrócił do życia”. „Pięciu zakonników, w tym Domilewicz za czynny udział w powstaniu zostało wywiezionych na Sybir i pomordowanych”.
W podziemiach kościoła znajduje się grobowiec, w którym w jednej z trumien w/g legendy znajdują się szczątki Rzędziana z Wąsoszy bohatera „Potopu” powieści H. Sienkiewicza. Jeszcze przed II wojną światową znajdował się tu strój rycerski i szabla. Niemcy wszystko rozszabrowali, a podziemie zdewastowali. Kościół karmelitów trzewiczkowych był wielokrotnie przebudowywany. Przed rokiem 1784 majster Wojciech Borysiewicz przebudował kościół podwyższając go do wysokości dwóch kondygnacji. Po pożarze z 1859 r. dobudowano zakrystię (5 x 9 m) przy elewacji zachodniej, a bryłę kościoła wzmocniono przyporami tj. pionowymi zewnętrznymi filarami przyściennymi o bokach uskokowo ściętych. Obecnie „klasztorek” jest Sanktuarium Maryjnym.
Karmelici wąsoscy Karmelici wąsoscy nie tylko zajmowali się krzewieniem wiary. Brali czynny udział w życiu miasta i okolic. Nauczali w założonej przez siebie szkole i pomagali chorym. W okresie zaborów zajmowali się wpajaniem patriotyzmu, a w czasie powstań narodowych wspierali powstańców. Podczas Powstania Styczniowego w podziemiach klasztoru zakonnicy przechowują broń, opiekują się rannymi, zaopatrują powstańców w żywność, odzież i pieniądze. Zaborca mści się kasacją zakonu, a Karmelici zostają zesłani na Sibir. Jako powód ukaz carski z 27.10.1864 r. podaje, że zakonnicy podczas powstania pobudzali do przelewu krwi, odbierali przysięgi od powstańców, a niekiedy sami wchodzili w ich szeregi. Po kasacji zakonu proboszcz wąsoski ks. Paweł Krajewski kierowany potrzebą odprawiania stałych nabożeństw, oraz ze względu na „odpust Matki Boskiej Szkaplerznej w całej okolicy li tylko tutaj praktykowany”, wskazywał na potrzebę stałego pobytu księdza przy kościele pokarmelitańskim. W 1892 r. w „klasztorku” już odprawiano regularne nabożeństwa.
Stan osobowy zakonu
Przeor klasztoru 1. inwentarza sreber, klejnotów oraz zakrystii, 2. biblioteki, 3. inwentarza gospodarczego, 4. sum pieniężnych oraz wykazu zakonników. Drugi egzemplarz sporządzony w 1728 r. zawiera 36 stron o wymiarach 33 x 9,5 cm z wyszczególnieniem podobnych pozycji.
2. Obraz Matki Bożej Wąsoskiej
Obraz Matki Bożej z Dzieciątkiem W początkowym okresie „Potopu” szwedzkiego obraz ukryty był przed najeźdźcami w Prusach u potomka fundatora klasztoru wąsoskiego również Andrzeja Rogali. Być może była to parafia Radostowo na Warmii (w latach 1466-1772 należała do Polski), pomiędzy Jezioranami i Dobrym Miastem, gdzie w/g Wojciecha Kętrzyńskiego („Szkice”) w 1673 r. pracował ksiądz Andrzej Rogala. Jesienią 1656 r. obraz jest już w kościele w Wąsoszu. Po przegranej bitwie pod Prostkami (8 X 1656) rajtarzy z Prus najechali Wąsosz, a z podpalonego kościoła obraz szczęśliwie wyniesiono i ukryto w jednym z miejscowych domostw. W obu przypadkach szczęśliwie ocalony obraz wierni i kapłani wprowadzali uroczyście z procesją do kościoła.
Obraz Matki Bożej z Dzieciątkiem Na wysokości twarzy Maryi inny artysta zapewne już na zamówienie karmelitów wąsoskich umieścił mało widoczny ale czytelny napis: S. V. M. MATER ET DECOR CARMELI (NAJŚWIĘTSZA PANNA MARIA – MATKA I OZDOBA KARMELU) gdzie:
Zachowane dokumenty archiwalne, w których obraz Matki Boskiej Wąsoskiej nazwany jest po raz pierwszy jako Matki Boskiej de Monte Carmelo pochodzą z 1870 r., a więc z okresu po kasacji zakonu (1864 r.). Matka Boża z Dzieciątkiem w obrazie wąsoskim ukazana jest do połowy, w pozycji siedzącej. Tło obrazu stanowią upięte w górnych rogach obrazu zasłony koloru jasnej zieleni będące elementem dekoracyjnym tronu Maryi. W lewym górnym rogu obrazu widać fragment lamówki zasłon lub części tronu zdobiony gęsto perłami. Tło w formie zasłon występuje na wielu obrazach malowanych na wzór obrazu jasnogórskiego w XVII w. Na skroniach Maryi i Dzieciątka spoczywają wykończone złotem, perłami i szlachetnymi kamieniami korony typu zamkniętego, podobne do koron jakie nosili polscy królowie na przełomie XV/XVI w. Na obręczy korony wsparte są cztery trójlistne sterczyny połączone naprzemiennie dwoma kabłąkami zwieńczonymi krzyżykiem. Postać Maryi poczynając od głowy przykrywa płaszcz koloru ciemnogranatowego, pod którym widoczna jest czerwona suknia z długimi rękawami. W wykończeniu płaszcza Maryi widoczna jest złocista lamówka bogato ozdobiona perłami i drogimi kamieniami. Podobnie przyozdobiona jest suknia wokół szyi i w zakończeniu rękawów (mankiety). Na prawej stronie płaszcza na wysokości ramienia widnieje ośmioramienna złota gwiazda. Malowane zdobnictwo szat pojawiło się wraz z malowaniem koron na głowach obu postaci obrazu. Duże i wyraziste oczy Maryi i Jezusa patrzące wprost na nas, przenikają nas spokojem skłaniającym do modlitwy. Twarz Maryi, w tym nos są nieco wydłużone, co w połączeniu z powiększonymi oczami było elementem często stosowanym przez malarzy w obrazach wzorowanych na obrazie jasnogórskim w pierwszej połowie XVII w. Lewą ręką Matka Boża przytrzymuje siedzące na jej kolanie Dzieciątko ubrane w karminową sukienkę przyozdobioną wokół szyi perłami. Na nóżkach Jezusa widoczne czerwone sandałki. Jezus lewą ręką przytrzymuje stojącą na jego kolanie zamkniętą księgę (kodeks Ewangelii), a palcem prawej dłoni wskazuje gałązkę róży (symbol modlitwy różańcowej) z jednym rozwiniętym kwiatem i dwoma pąkami, trzymaną dwoma palcami prawej dłoni przy swojej piersi przez Maryję. Pozostałe palce prawej dłoni Maryi skierowane są: jeden na Jezusa, drugi na trzymaną przez Niego Ewangelię wskazując nam Jezusa jako Drogę Zbawienia, a Ewangelię jako Kodeks Postępowania. Ponieważ korona królewska symbolizują kult Matki Bożej jako Królowej jak i róża w jej ręku pojawiły się na obrazach w XVI w., można przypuszczać, że obraz Matki Boskiej Wąsoskiej powstał nie wcześniej, jak w początkach XVII w.
3. Otrzymywane łaski
- Mikołaj Dąbrowski, od 1687 r. prowincjał karmelitów nowopowstałej prowincji ruskiej, doznał ulgi w cierpieniach. - Piotr Jan Podbipięta (Połupięta), pisarz ziemski połocki (1641 r.), poseł na sejm (1643 r.), deputat na trybunał skarbowy (1661 r.), podsędek ziemski połocki (1662 r.) został w 1659 r. cudownie uleczony z padaczki. W podzięce Matce Bożej Wąsoskiej ofiarował do obrazu koronę, berło i jabłko królewskie, a w miasteczku Czausy w województwie mścisławskim na Białorusi, doprowadził do sfinalizowania w 1668 r. fundacji konwentu karmelitów, którą rozpoczął zmarły w 1649 r. jego stryjeczny brat Mikołaj Podbipięta podstarości mohylewski. - Michałowska z Miechowa odzyskała w 1659 r. wzrok i w podzięce Matce Bożej Wąsoskiej ofiarowała do obrazu koronę. - Przeor wąsoski odzyskał władzę w nogach. - Marcybella Tetwinowa, żona starosty rajgrodzkiego Jana Tetwina wdowa po Czarneckim (bracie Stefana), wcześniej dwórka królowej Polski (1646-1667) Marii Ludwiki, w 1667 r. ofiarowała Matce Bożej Wąsoskiej złotą obrączkę wysadzaną diamentami w dowód wdzięczności Matce Bożej za doznane łaski. - Jan Littawor Chreptowicz h. Odrowąż, syn wojewody nowogródzkiego (1632-1635†) Jerzego Littawora Chreptowicza doznał polepszenia wzroku, a syn jego doznał poprawy zdrowia. Jan Chreptowicz przebywał w niewoli tatarskiej po przegranej bitwie wojsk koronnych z armią kozacko - tatarską pod Żółtymi Wodami (Powstanie Chmielnickiego na Ukrainie w 1648 r.). Jako wotum Zofia Chreptowicz z Ławskich (żona Jana) w 1669 r. ofiarowała M.B. Wąsoskiej suknię haftowaną perłami. Gniazdem Chreptowiczów od 1506 r. był Krasnybór (obecny powiat augustowski), gdzie w latach 1584-1594 zbudowali kościół z cudownym obrazem M. B. z Dzieciątkiem. Dodajmy, że w Wilnie w kościele Św. Jakuba i Filipa (obecnie zamkniętym), fundowanym w 1624 r. przez Jerzego Littawora Chreptowicza, znajdował się w wielkim ołtarzu od 1649 r. do II wojny światowej cudowny obraz Matki Boskiej z Dzieciątkiem przywieziony z Rosji.
4. Nawiedzenie NMP
W dokumentach archiwalnych od 1870 r. wzmiankowano, że ołtarz główny kościoła pokarmelickiego w Wąsoszu posiada w górnej części obraz Matki Boskiej de Monte Carmelo który jest przysłaniany drugim obrazem tej samej wielkości z wyobrażeniem Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny. Kościół i klasztor karmelitów trzewiczkowych w Wąsoszu wzniesiono pod wezwaniem Nawiedzenia N.M.P., prawdopodobnie wzorując się na macierzystym kościele karmelitów w Krakowie „Na Piasku”, który był pierwszym kościołem w Polsce wzniesionym ku czci Nawiedzenie N.M.P. Obchodzenie święta Nawiedzenia N.M.P. zapoczątkowali Franciszkanie w dniu 2 VII 1263 r., a od 1389 r. z woli papieża Urbana VI obchodzi je cały kościół katolicki. Nawiedzenie N.M.P. odnosi się do wizyty, jaką Niepokalana Dziewica złożyła swojej starszej krewnej Elżbiecie w domu Zachariasza, który mieszkał w dzisiejszym Ain Karim położonym w górach 7 km na zachód od Jerozolimy. Maryja pozostała u Elżbiety około trzech miesięcy po czym wróciła do domu.
5. Obraz Św. Józefa Oblubieńca NMP
Na bocznej ścianie we wnętrzu „klasztorka” znajduje się obraz przedstawiający stojącą na tle gór postać św. Józefa, trzymającego lewą ręka Dzieciątko Jezus, a prawą dłonią jakby się wspiera na gałązce lilii – symbolu czystości. Dzieciątko oburącz przytrzymuje kulę (może owoc dyni) przy lewym swoim boku. Obraz został namalowany w połowie XIX w., kiedy kult św. Józefa nabrał bardziej uroczystą rangę, z wyznaczonym dniem w roku do uroczystego świętowania. Kult św. Józefa rozpowszechnił się już w pierwszych wiekach chrześcijaństwa, początkowo na Wschodzie, a później w całym świecie chrześcijańskim, szczególnie po soborze trydenckim (1545-1563). Twierdzi się, że nabożeństwo do św. Józefa przenieśli do Europy karmelici, zawsze dominując wśród zakonów w szerzeniu kultu św. Józefa. W 1870 r. głowa Świętej Rodziny został ogłoszony patronem Kościoła Powszechnego (święto 19 marca). Św. Józef pochodził z Nazaretu z królewskiego rodu Dawida. Uprawiał zawód cieśli. Bóg wybrał go na oblubieńca i opiekuna Dziewicy Marii - Matki Jezusa Chrystusa, przekazując mu władzę ojcowską nad swoim synem. Pod jego troskliwą opieką Jezus spędził dzieciństwo i młodość. Zmarł prawdopodobnie przed publicznym wystąpieniem Jezusa.
6. Karmelici i szkaplerz
Początek zakonowi karmelitańskiemu o pełnej nazwie „Zakon Braci Najświętszej Marii Panny z Góry Karmel” dali pustelnicy, żyjący na wzór proroka Eliasza w grotach góry Karmel w Palestynie nad Morzem Śródziemnym. Po opanowaniu Palestyny przez mahometan karmelici przenieśli się do Europy. Okres działalności Marcina Lutra miał również ujemny wpływ na życie zakonne. Odnowy zakonu podjęli się św. Teresa od Jezusa i św. Jan od Krzyża. Reforma zakonu karmelitów doprowadziła w 1593 r. mocą dekretu papieża Klemensa VIII do podziału zakonu karmelitów na zakony: - karmelitów bosych, którzy przyjęli nową regułę, - karmelitów trzewiczkowych, którzy pozostali przy starej regule (dawnej obserwancji), Karmelici trzewiczkowi wykonywali funkcje religijne i duszpasterskie, za zezwoleniem papieskim głosili kazania i słuchali spowiedzi. Poprzez znak Szkaplerza szerzyli kult maryjny. Karmelitom - pustelnikom po przeniesieniu się z Palestyny do Europy groziła likwidacja ze względu na trudności w przystosowaniu się do warunków europejskich. W nocy 15/16 VII 1251 r. podczas modlitwy do Maryi o opiekę nad zakonem, generał tego zakonu angielski karmelita św. Szymon Stock ujrzał Maryję, która wskazując na jego szkaplerz powiedziała: „To będzie znakiem dla ciebie i dla wszystkich karmelitów. Kto w nim umrze, nie będzie cierpiał ognia wiecznego”. Szkaplerz (po łacinie scapula = ramiona, plecy, barki) pierwotnie noszony był podczas wykonywania różnych prac przez karmelitów jako szata ochronna habitu zakonnego złożona z dwóch płatów sukna z wycięciem na głowę. Z czasem Szkaplerz Karmelitański wykonywano z sukna wełnianego koloru brązowego. Na tylnej części był wizerunek Matki Bożej, a na przedniej wizerunek Najświętszego Serca Pana Jezusa. Powstała też mniejsza forma szkaplerza płóciennego w postaci dwóch połączonych ze sobą kawałków materiału noszonych na szyi. W 1910 r. papież Pius X zezwolił na zastąpienie Szkaplerza płóciennego medalikiem szkaplerznym z podobnymi wizerunkami. Szkaplerz nosili duchowni i świeccy, królowie i poddani, bogaci i biedni. Od 1609 r. obowiązywało w zakonie, a od czasów papieża Benedykta XIV w całym Kościele Powszechnym wyznaczone na 16 lipca Święto Matki Bożej z Góry Karmel. W „Klasztorku” w Wąsoszu odbywa się w tym dniu odpust Matki Bożej Szkaplerznej. Dla rozwoju kultu maryjnego przy klasztorze karmelitów w Krakowie w 1600 r. powstało bractwo Szkaplerza Św. i zostało rozpowszechnione przez karmelitów w Polsce. Było stowarzyszeniem gorliwych chrześcijan o charakterze religijno – dobroczynnym. Przy kościele karmelitów wąsoskich Bractwo Szkaplerza Św. powstało prawdopodobnie w początkach XVIII w. Zrzeszało w różnych okresach od 100 do 200 parafian. Działalność bractwa Szkaplerza Św. w Wąsoszu zanikła w początkach XX w.
|